„A tervezés folyamata lényegesen érzékenyebbé tett” – Interjú Vatány Szabolccsal

2021. 07. 07. 12:29 Design Világnap

A Budapest Design Week Diversity címmel nyitotta meg egy napos pop-up kiállítását a Design Világnap alkalmából június 29-én. A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületében megrendezett tárlaton olyan termékeket és kollekciókat mutattak be, amelyek célja a társadalmi érzékenyítés. Ennek apropóján a kiállítás egyik tervezőjével: Vatány Szabolccsal, a Focus Ex készítőjével beszélgettünk.

Mutasd be pár szóban a kiállításon látható terméked!

A Focus Ex egy digitális szövegolvasást segítő eszköz, elsősorban ADHD-s személyek részére, aminek segítségével könnyebben hozzáférhetők a weben található online szövegek. Kiszűri a zavaró tényezőket, tagolja a szöveges tartalmakat, valamint egy testreszabott betűbeállításra cseréli ki a megcélzott szövegrészletet, ezzel elősegítve a fókuszálást és a befogadást.

Az eszköz egy éves, egyéni kutatás eredménye. Ez idő alatt megismertem az ADHD jelenségét és mélyebb kutatást végeztem annak olvasásra gyakorolt hatásáról, így különböző funkciókat dolgozhattam ki rá. Ez alapján született meg a személyre szabható betűtípus is, ami nem csupán formai sajátosságai által segíti az olvasót, de képes akár egy gombnyomásra is interaktívvá válni. Így a kiemelt szövegrészlet szavaira nagyítószerűen helyeződik hangsúly, ami fokozza a tartalom megjegyezhetőségét. Ez különösképpen hasznos az ADHD-val diagnosztizált személyek esetén, mivel a munkamemória erősítésével nagyobb figyelmet is generál a szavakra, így fenntartva az olvasó fókuszát.

A célközönség igényei szerint egyéb funkciókat is kapott a Focus Ex, például egyetlen kattintással ki lehet szűrni a figyelmet elterelő képeket és videókat, de említhetném még a kapitálissal szedett, nehezen olvasható szövegsorok átalakítását, illetve az emlékeztető funkciót, amely felhívja az olvasó figyelmét arra, hogy mennyi ideje olvas. Ez egyrészt motiváló erővel bír, másrészt jól jöhet az ADHD-s személyek számára a hiperfókusz állapotában.

A Focus Ex technikai szempontból egy böngésző bővítmény, amelyet könnyedén ki- és bekapcsolhatunk. Jelen pillanatban ezt számítógépes és mobilkészülékek böngészőjére szabtam, de tervben van, hogy további eszközökkel is összeköthető legyen.

Mi adta az ötletet, hogyan fordultál a téma felé?

A Focus Ex alapötlete napjaink tipográfiai lehetőségeiből inspirálódott. A generatív tipográfia és variábilis betűtechnológia sajátosságait és lehetőségeit végigkutatva arra a konklúzióra jutottam, hogy az ezekre alapozott, eddigi design megoldások főként esztétikai vagy kísérleti megközelítések voltak. Kevés funkcionális felhasználást találtam, ezért igyekeztem betölteni ezt az űrt.

Először azt sikerült szintetizálnom, hogy milyen interakciós irányok rejlenek az említett tipográfiai technológiákban, ezt követően pedig kontextust próbáltam találni ezek számára, ami főként az olvasási diszfunkciók területén tűnt indokoltnak. Több olvasási nehézséget is megvizsgáltam, majd hosszabb kutatás és szakemberekkel folytatott konzultáció után arra jutottam, hogy az ADHD-s személyek esetében lehet igazán hasznos az általam körbejárt jelenség. Eztán jöhetett a részletesebb koncepcióalkotás.

Milyen kilátások elé néz a termék, ha a piaci használatra terelődik a szó? Hol tart ez a folyamat?

A termék még nem került piacra, egyelőre fejlesztési fázisban van. Mivel a Focus Ex egyetlen speciális területre koncentrál, ezért nem csupán komoly tesztelési folyamatot igényel, de az ebből származó konklúziókat pszichiátriai segítséggel is kell elemezni. A tesztek és konzultációk a karantén miatt egyelőre nem tudtak megvalósulni, ezért ezek lesznek a következő lépések.

A koncepció tehát még át fog menni pár tervezési körön, tesztelésen és fejlesztésen. Ez idő alatt még annak is ki kell derülnie, hogy a terméknek valóban piaci eszközként van-e haszna vagy inkább kutatási megfigyelésekre és mérésekre alkalmas eszközt érdemes fejleszteni belőle. Számomra jelenleg ez a legizgalmasabb kérdés a munkafolyamatban.

Mit gondolsz, ez az adott terméked mennyiben képes érzékenyíteni a társadalmat? Kaptál-e már ezzel kapcsolatban visszajelzést?

Érdeklődés és visszajelzés inkább az eszköz használatára érkezett az elmúlt évben. Gyakran kapok e-mailt ADHD-s személyektől, akik valamelyik online felületen találkoztak a termékkel és arra kíváncsiak, hogy mikor és hol lehet letölteni az eszközt. Ezeket a megkereséseket nagyon hasznosnak érzem, hiszek a projekt létjogosultságát erősítik számomra.

Mindazonáltal talán kevésbé hangsúlyos az érzékenyítés a Focus Ex esetében, hiszen egy meghatározott célcsoport nehézségeinek enyhítésére lett kigondolva, ezért inkább a segítés a célja. A tervezés folyamata engem viszont lényegesen érzékenyebbé tett, nemcsak az ADHD jelenségével kapcsolatban, hanem a hozzáférhetőség és az inkluzív gondolkodás terén is.

Mi a véleményed a design társadalmi és gazdasági szerepéről, gazdaságösztönző hatásáról? Tervezőként milyen módon veszel részt ebben?

A design hangsúlyos szerepe a társadalom formálásában mára nem újdonság. Igaz, hogy sokan a design fogalmának értelmezéséhez még mindig csupán a formai megjelenésen keresztül közelítenek és a luxust társítják hozzá, számomra viszont inkább a design alapú gondolkodást és az ez alapján történő alkotást jelenti. Illetve a kifejezés szerintem nem csupán egy szakmai körhöz tartozó tudást jelöl, hiszen a designfolyamatok eszközei bárki által elérhetőek.

A design és gazdaság kapcsolatáról nem szívesen fogalmaznék meg határozott véleményt, mivel mélyebb tapasztalataim még nincsenek ezen a téren. Számomra azok a design kezdeményezések szimpatikusak, amelyek a már létező termékek és eszközök kiegészítéséről, visszaforgatásáról vagy azoknak újraértelmezéséről szólnak. Sajnos azt látom, hogy az ilyen kezdeményezések tipikusan kevésbé befolyásolják a gazdaságot.

Mik a következő lépések, terveid a termékkel?

A további terveim között szerepel, hogy más olvasási diszfunkciókat is részletesebben körbejárjak, illetve a kutatással párhuzamosan klinikai partnerekkel konzultálva, közös konklúziók mentén szándékozom fejleszteni a koncepciót. Abban az esetben, hogyha több problémakör megoldása is egyesíthető az eszközben, akkor a termék fejlesztésének folyamatát is újragondolom.

Ezt követően szeretnék prototípust gyártani és megkezdeni a tesztelést, ahogy ez a legtöbb termék esetében történni is szokott. Annyi különbséggel, hogy a tesztelési fázis a Focus Ex esetében nem szokványos módon fog történni, mivel nem az olvasás sebességét kell mérnünk, ami a könnyebb eset lenne, hanem a megértés és a memorizálás mértékét, ezért a tesztfázis is rejtegethet még meglepetéseket.

Terveim szerint a kutatást és a termék fejlesztését DLA program keretén belül fogom folytatni, ami bár hosszabb folyamatot jósol egy klasszikus piaci termékfejlesztési folyamatához képest, mégis járhatóbb útnak látom. Reményeim szerint így nem a piac és nem a minél gyorsabb értékesítés diktálja majd a ritmust.

Galéria