„Képesek vagyunk támogatni az életünkért harcoló egészségügyi dolgozókat” – Interjú Miklósi Ádámmal

2021. 06. 28. 10:23 Design Világnap

A Budapest Design Week Diversity címmel nyitja meg egy napos pop-up kiállítását a Design Világnap alkalmából június 29-én. A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületében megtekinthető tárlaton olyan termékeket és kollekciókat mutatnak be, amelyek célja a társadalmi érzékenyítés. Ennek apropóján a kiállítás egyik tervezőjével, Miklósi Ádámmal, a Simple Face Shield készítőjével beszélgettünk.

Mutasd be pár szóban a kiállításon látható terméked!

A kiállításon a Simple Face Shield elnevezésű arcpajzs látható, amely a nyílt forráskódú tervezés szemléletmódját hivatott népszerűsíteni a Covid-19 okozta pandémia idején.

Mi adta az ötletet, hogyan fordultál a téma felé?

Az ötletet a világjárvány kapcsán felmerülő védekezési eszközök (maszkok, arcpajzsok, fertőtlenítők) hiánya inspirálta. Világszerte tervezők és makerek tucatjai fogtak össze, hogy egyszerű, és akár helyben legyártható alternatívákkal segítsék az egészségügyben dolgozók munkáját, ehhez szerettem volna én is csatlakozni az arcpajzzsal.

Milyen kilátások elé néz a termék, ha a piaci használatra kerül a szó? Hol tart ez a folyamat?

A termék gyártási dokumentációja ingyenesen elérhető a Wikifactory nevű adatbázisban. Az arcpajzs kereskedelmi forgalomba tehát nem került, hiszen bárki számára letölthetővé akartam tenni, a gyártását pedig adományok fedezték. Egyébként világszerte eddig nagyjából 10 000 db arcpajzs került legyártásra, köztük makerekkel, lelkes kreatívokkal – és egészségügyi dolgozókkal.

Mit gondolsz, mennyiben képes érzékenyíteni a társadalmat a Simple Face Shield?

A pandémia által kiváltott humanitárius design nemcsak a védekezést segítette, de azt is, hogy megmutassa, összefogással képesek vagyunk támogatni az életünkért harcoló egészségügyi dolgozókat. Tehát a válaszom: igen, az arcpajzs is szerepet játszhatott a társadalom érzékenyítésében.

Mi a véleményed a design társadalmi és gazdasági szerepéről, gazdaságösztönző hatásáról? Tervezőként milyen módon veszel részt ebben?

Úgy gondolom, hogy a jó és hiteles design szerethetővé tesz egy terméket, ezáltal pedig erősíti a kapcsolatot a termék felhasználója és a brand között, ami természetesen mérhető gazdasági szinten is.

Mik a következő lépések, terveid a termékkel?

Bízom benne, hogy a Covid után jó sokáig nem lesz rá szükség (nevet).


A Simple Face Shield megtekinthető június 29-én, a Design Világnap alkalmából megrendezésre kerülő
pop-up kiállításon a FISE-ben.

Galéria