Hogy mire is képes három designmenedzser együtt, jól mutatja a Kultúrgorilla, amely a városi életminőség javítását tűzte ki célul a design eszközeivel. A csapat rendhagyó programötlettel jelentkezik a Budapest Design Week-en.

Göttler Anna, Oravecz Júlia és Tornyánszki Éva a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen találkoztak, és már a tanulmányi éveik alatt szöget ütött a fejükben, hogy közös kezdeményezést hozzanak létre, ahol a saját maguk urai lehetnek.

Végül 2012-ben, a diploma megszerzését követően kezdték el körvonalazni azt az értékrendet, amellyel mindhárman tudtak azonosulni. Így született meg a Kultúrgorilla, az első budapesti designmenedzsment műhely, amelynek keretében aktívan hozzájárulnak a környezettudatos és társadalmilag érzékeny életforma kialakításához, miközben élményt is igyekeznek csempészni a hétköznapokba.

A brand kezdetben főként pályázati és szponzorációs forrásból működött, ám a fennmaradáshoz kitartó munkára és elhivatottságra volt szükség, hiszen akkor még kevesen értették és ismerték a fenntarthatóság szerepét a városi ökoszisztémában. A brand igazi úttörőnek számít ebben, hiszen a projekteknek már a megalapításkor a korábban alig ismert food waste, a tervezett elavulás, a fast fashion és az open design témája is szerves részét képezte.

Szerencsére mára jóval nyitottabbá vált a társadalom ezen a téren, ennek köszönhetően pedig Annáék 2015 óta szolgáltatásként is tudják kínálni kurátori, menedzseri és kommunikációs készségeiket, amiket olyan közigazgatási (múzeumok, szervezetek, intézmények) és piaci szereplők keresnek, akik alternatív módon szeretnék közvetíteni brandjük értékeit.

Éváék egy olyan, önszerveződésre és megosztásra épülő városért dolgoznak, ahol alapvető szerep jut a designnak, ugyanakkor a globális szintű urbanisztikai kihívásokra is megoldást tud nyújtani. A közös tudás megszerzése és a párbeszédre épülő társadalom elérése kulcsfontosságú kérdés számukra, és töretlenül kitartanak amellett, hogy ezek az életminőség javításában is elengedhetetlenek.

A Kultúrgorilla összetartó triója kiemelt szakmai sikerként könyvelte el, hogy 2016-ban megszervezhették a Bringológia kiállítást az Iparművészeti Múzeum és Közlekedési Múzeum felkérésére, valamint a magyar pavilon kiállításának kurátorai lehettek a 2018-as Velencei Építészeti Biennálén.

A csapat szeretne tovább haladni az általuk megkezdett úton, és pozitív jövőképet mutatni az urbanizálódó világ számára, valamint idén is szeretnék folytatni Advent for Good sorozatukat, amelyben társadalmi célú vállalkozásokat népszerűsítenek. Emellett pedig természetesen számos ötletet tartogatnak még, amikről hamarosan mind értesülhetünk.

A csapat a Nyitott Stúdiók programsorozat résztvevőjeént egy ún. “etikus-designer reality show-val” készül, amelynek keretében a nézők online kapcsolódhatnak be és szólhatnak bele egy kirakatinstalláció megtervezésébe.

Galéria