Rólunk

ÁLTALÁNOS INFORMÁCIÓK


Az első alkalommal 2004-ben megrendezett Budapest Design Week rendezvénysorozatot a Magyar Formatervezési Tanács azzal a szándékkal hívta életre, hogy közreműködjön a design gazdasági és társadalmi szerepének tudatosításában, a design iránti bizalom növelésében és a terület szereplői közötti kommunikációban.

A Budapest Design Week a designt mint olyan innovatív eszközrendszert és szemléletet igyekszik bemutatni, mely a funkcionális, felhasználói és társadalmi igényeket harmonikusan ötvözi, és a termékek és szolgáltatások létrejöttében egyaránt nélkülözhetetlen eszköz. A fesztivál elsődleges célja, hogy a gazdasági döntéshozók és a hazai vállalkozások figyelmét a designban rejlő lehetőségekre irányítsa, és bemutassa, hogy az üzleti folyamatokba és a vállalati kultúrába beépülő design milyen módokon képes olyan új minőséget és többletértéket teremteni, amely a versenyképességet növeli és lépéselőnyt biztosít a többi piaci szereplővel szemben hazai és nemzetközi téren is.

Ennek érdekében a programsorozatban egyaránt megtalálhatók a nagyközönség számára szervezett események (kiállítások, műhelylátogatások), szakmabelieket érintő rendezvények (kerekasztal-beszélgetések, szakmai előadások, konferenciák, díjátadó gálák, webináriumok stb.), illetve olyan elemek, melyek kifejezetten a gazdasági döntéshozókat segítik munkájukban (befektetői találkozók, esettanulmányok bemutatása, előadások, workshopok).

A Budapest Design Week fesztivált a nemzetközi eseménynaptárhoz igazodva minden október elején rendezik meg. Számos állandó, saját szervezésű programelemet tartalmaz, így minden évben sor kerül egy központi téma meghatározására, egy díszvendég ország bemutatkozására, valamint a szervezők évről évre számos hazai designstúdió számára nyújtanak bemutatkozási lehetőséget a Nyitott Stúdiók program keretében. Ugyancsak a rendezvénysorozattal egybekötve adják át a Magyar Formatervezési Díjat és Design Management Díjat több kategóriában, mely eseményhez minden alkalommal nyilvános kiállítás is kapcsolódik. A kreatívipari közép- és felsőoktatási intézmények a „Hova tovább?” állásbörze alkalmával kapnak bemutatkozási lehetőséget.

A designkezdeményezések iránti nyitottságot és növekvő érdeklődést jól mutatja, hogy az elmúlt években a Budapest Design Week több vidéki várossal is partnerséget tudott kialakítani.

Tekintettel arra, hogy a programsorozat elsődleges célja a hazai designvállalkozások versenyképességének növelése, bemutatkozásuk elősegítése, tevékenységük népszerűsítése, a szervezők a saját programokon túl lehetőséget nyújtanak a legkülönbözőbb szakmai partnerek (múzeumok, intézmények, iskolák, üzletek, designstúdiók, galériák stb.) önálló bemutatkozására is. A minden év júniusában közzétett részvételi felhívás iránt folyamatos és kiemelkedő az érdeklődés, aminek köszönhetően a szervezők évente 100-120 külső partner számára tudnak bemutatkozási lehetőséget biztosítani a fesztiválon.

A szervezés során a Budapest Design Week munkatársai a műfaji változatosságra is törekednek, így a fesztiválon a design legkülönfélébb megvalósulási formái kapnak teret, a formatervezéstől a divatig, a belsőépítészettől a tervezőgrafikáig, a service designtól az UX/UI designig, a hazai design-ökoszisztéma szinte minden fontos szereplőjét bevonva a programsorozatba.



BUDAPEST DESIGN WEEK 2021: NEW STANDARDS

2021-ben október 8. és 17. között kerül sor a rendezvénysorozatra, elsősorban offline formában, a mindig hatályos járványügyi rendelkezések figyleembevételével.

A Budapest Design Week 2021 középpontjában a világjárvány utáni ’szép új világ’ áll, melynek kialakításában döntő szerepet kapnak a designerek.

Ahogyan az elmúlt egy év bebizonyította, egy pandémiás helyzet számtalan módon befolyásolja a mindennapjainkat: megváltoztak kapcsolattartási és vásárlási szokásaink, előtérbe kerültek a helyi termékek, árucikkek, felértékelődött a társadalmi kapcsolatok, az összetartozás szerepe, az utazási korlátozásokkal a szabadidő eltöltésének eddig kevésbé népszerű formái lettek meghatározóak, átalakultak az otthonaink, a szórakozási formáink. Az új helyzet számos új megoldást szül – a kihasználatlan városi terek revitalizációjától az értékesítés, vendéglátás új csatornáinak kidolgozásáig.

A jelenlegi helyzet kivételes lehetőséget biztosít arra, hogy a jövőt emberközpontúbbá, emberléptékűbbé tegyük, melyben kiemelkedően fontos szerep jut majd a designereknek. A Budapest Design Week 2021 ezt a jelenséget kísérli meg majd körüljárni, kifejezetten pozitív attitűddel és számos kísérleti, újszerű jelenséget, ötletet, innovációt mutatva fel annak bizonyítására, hogy a design az új társadalom megteremtésében egy hatékony, rugalmas és sokoldalú eszközrendszer lehet.

A rendezvénysorozat idén is két fő programtípusból épül fel: a saját fejlesztésű, valamint a külső partnerek által szervezett, a Budapest Design Week fesztiválhoz csatlakozó programokból.

SAJÁT SZERVEZÉSŰ PROGRAMOK

A New Standards szlogenhez kiállítás, kerekasztalbeszélgetések és előadások kapcsolódnak majd a Societé Budapestben. A korábbi évekhez hasonlóan idén is a Budapest Design Week alkalmával adják át a Magyar Formatervezési Díjat és a Design Management Díjat. Megrendezzük a Nyitott Stúdiók programot is, ami a hazai designerek, designstúdiók műhelyébe enged betekintést. A Magyar Formatervezési Tanács gondozásában megjelenő Start Up Guide kiadvány, mely elsősorban kreatívipari mikro- és kisvállalkozások számára nyújt praktikus és a mindenkori gazdasági és jogi környezethez igazodó vállalkozásfejlesztési tanácsokat, és teljes terjedelmében ingyenesen hozzáférhető, online formában, webinárium formátumban várja az érdeklődőket a Budapest Design Week-en. Egész napos konferenciát szervezünk a social design témakörében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem által életre hívott Social Design Networkkel való együttműködésben. A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) már harmadik éve a fesztivál kiemelt szakmai partnere, mely együttműködés keretében 360 Design Budapest címmel kiállítást szervez a Bálna Budapestben.

KÜLSŐ SZERVEZÉSBEN MEGVALÓSULÓ PROGRAMOK

A júniusban közzétett részvételi felhívásra jelentkezve mintegy száz külső partner: designvállalkozás, kulturális intézmény és más partner is lehetőséget kapott a bemutatkozásra – az általuk választott online vagy offline formában. A számos online kiállítás és kollekcióbemutató, workshopok, előadások, webinarok mellett több offline programra is sor kerül – a hagyományos kiállításoktól a kézműves programokig.


A Budapest Design Week a fesztivál védnöke és finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője a Magyar Formatervezési Tanács.


További információért kérjük, keresse munkatársainkat!