Akkor és most – Nyitott Stúdiók20: Flying Objects

2023.09.30. 10:58

A Flying Objects formatervezésre és brandingre szakosodott designstúdió, ahol egy kis létszámú, ám összeszokott csapat dolgozik. A többszörösen díjnyertes stúdió számos céget segített az elmúlt tíz év során termékötletei megvalósításában, termékportfóliója vagy arculata megújításában. A Flying Objects alapítóival, Húnfalvi Andrással és Laufer Ferenccel a Budapest Design Week jubileumi éve kapcsán beszélgettünk.

Visszatérő résztvevői vagytok a BDW programjainak. Miben látjátok a rendezvény jelentőségét?

A BDW segíti a designszakma láthatóságát, lehetőséget nyújt a stúdiók bemutatkozására és közelebb hozza őket a téma iránt érdeklődő közönséghez.

 

A kerek évfordulók lehetőséget nyújtanak a visszatekintésre, számvetésre, így van ez az idén húszéves BDW esetében is. Hogyan látjátok a hazai kreatívipar helyzetét, alakulását az elmúlt évtizedekben?

Látunk pozitív változásokat, de még van hová fejlődnie a designtudatos termékfejlesztésnek, és a design oktatásban történő felhasználása terén is várnak még ránk feladatok. A jó design nagyon komoly hozzáadott értéket jelent, az egyik legjobb hosszú távú befektetés, amivel egy cég élhet. Meg kell mutatnunk a gyártóknak, fejlesztőknek, hogy a konzisztens, alapos és kiemelkedő design a piaci sikernek is előfeltétele.

 

A húszéves fennállás ünneplése mellett a jövő kutatásának témájára is fókuszál az idei BDW. Mit gondoltok, miként formál(hat)ja a design a jövőt?

A design alapvetően formálja a jövőt. Olyan kihívásokkal kell szembenéznünk, mint a klímaváltozás, a gazdasági és társadalmi válságok, amelyek nap mint nap komoly feladatok elé állítják az embert. Tudatos tervezéssel, a korábbiaknál jobb és fenntarthatóbb megoldásokkal könnyebben vesszük a jövő akadályait. A designereket arra képzik, hogy ezeknek a megoldásoknak a motorjai legyenek, bármilyen területen dolgozzanak is.

 

A technológia fejlődése, a mesterséges intelligencia térhódítása egyre gyorsabban halad, míg megfigyelhető a természet felé fordulás igénye is. Milyen hatással van ez a két jelentős tendencia a tervezési gyakorlatotokra?

Az MI-t használnunk kell, de úgy, hogy a szolgálatunkba állítjuk. Az MI rengeteget tud segíteni egy jó tervezőnek, de használata megfelelő szakmai etikát igényel. Egy jó designert soha nem fog kiváltani, viszont megsokszorozhatja munkája hatékonyságát. A természet felé fordulás igénye mindig is jelen volt. Inkább az a szomorú, hogy ma már nem számít alapvetőnek. A design feladata az életminőség javítása, és ebben komoly szerepe van annak is, hogy konstruktívan éljünk együtt a természettel.

 

A design terén milyen kérdések foglalkoztatnak benneteket mostanában?

Többek között arra keressük a választ, hogy miként tudjuk elérni, hogy kevesebb tárgyunk legyen, de ezek a tárgyak jobbak legyenek. Kérdés továbbá, hogy ki tudunk-e váltani bizonyos tárgyakat olyan megoldásokkal, amelyek nem igénylik új termékek legyártását, illetve lehetséges-e nullára csökkenteni egy új termék ökológiai lábnyomát.

 

Néhány éve egy munkanapotok eseményeit sűrítettétek be egy minivideóba, az általatok tervezett tárgyakra fókuszálva. Mivel készültök az idei Nyitott Stúdiók programra?

Megnyitjuk az irodánk ajtaját, és elővesszük az archívumunkból az elmúlt tíz év legmeghatározóbb, legérdekesebb munkáit, valamint előadásokat tartunk az utóbbi idők legizgalmasabb projektjeiről.

fotókredit: Mohai Balázs