Akkor és most – Nyitott Stúdiók20: LumoConcept

2023.10.27. 12:12

A LumoConcept egyedi lámpák forma- és gépészeti tervezésével, gyártásával foglalkozik. A céget Jánosi András hozta létre, aki építészként mindig olyan projekteken dolgozott, amelyekben kiemelt szerepet kapott a világítás. A hazai egyedi gyártói kapacitásban rejlő potenciált felmérve döntött a cégalapítás mellett. A LumoConcept célja magas minőségű, modern megjelenésű termékek tervezése és gyártása. Egyedi lámpatestei és installációi az adott tér jellegével és hangulatával tökéletes összhangot teremtenek. Az idén tízéves LumoConcept csapatával a Budapest Design Week jubileumi éve kapcsán beszélgettünk.

Az elmúlt években már találkozhatott veletek a design iránt érdeklődő közönség a Nyitott Stúdiók program keretében. Mit jelent számotokra ez az eseménysorozat?

A Budapest Design Week számunkra tökéletes platform ahhoz, hogy edukáljuk a szélesebb hazai közönséget. A mi világunk a fény körül forog, számunkra természetes a jelentősége, és az is, hogy milyen hozzáadott értéket ad egy térnek, ha megfelelő minőségben van jelen benne a fény. Egy műhelylátogatás során pont olyan kulisszatitkokat mutathatunk be, olyan részletekre világíthatunk rá, amelyek még a szakmabeliek számára is újdonságot jelenthetnek. Nálunk a tervezés és a gyártás egy helyen történik, ami már önmagában nagyon izgalmas, az pedig hab a tortán, hogy a lámpatesteknél mennyire összetettek ezek a folyamatok és milyen szervezettséget igényelnek, mennyi munka van akár egy igazán egyszerűnek tűnő lámpa mögött is. Így a folyamat és a végeredmény is felértékelődik a látogató szemében, ezek után pedig másképp fog a térre, a világításra nézni, és egyre nagyobb lesz az igénye a jó minőségű lámpatestekre, a megfelelő fényekre.

 

Idén húszéves a BDW, így immár két évtizede a magyar designszakma legnagyobb ünnepe. Hogy látjátok az elmúlt évtizedek hazai kreatíviparának helyzetét?

Vannak olyan tényezők, amelyeket nem lehetett előre látni. Ilyen volt a világjárvány, a háború, az erőviszonyok változása a nagyhatalmak között. Ezek nyilván befolyásolják az összképet, ugyanakkor mi úgy véljük, hogy látható fejlődés van a hazai szcénában. Fontos, nagyszabású projektekbe kerülünk be, vannak pályázati lehetőségek, szakmai kiállításokra hívnak bennünket, egyre több cég nyitott az együttműködésre, a kapcsolódási pontok megtalálására. Minket ezek nagyon inspirálnak és motiválnak. Nagyon fontosnak találjuk azt is, hogy vannak ilyen eseménysorozatok, amelyek fókuszba helyezik a hazai designszcénát, a mi témánkat is, és hosszú távon működnek. Csakis így van igazán értelme annak az edukációnak, amit korábban említettünk. Így fog elérni minden üzenet a vásárlóhoz, így épül a hazai designközösség és így kerülhet rá a nemzetközi térképre mindenki, aki hasonló értékrend szerint működik és képzeli el a jövőt.

 

A húszéves fennállás ünneplése mellett az idei BDW a jövő kutatásának témájára is fókuszál. Mit gondoltok, miként formál(hat)ja a design a jövőt?

Ha a designt egyfajta hitvallásként értelmezzük, és azt vesszük alapul, hogy mindig szükség van valamilyen koncepcióra, akkor valóban lehet társadalomformáló ereje. Ebben az esetben a design már nem pusztán esztétikai kérdés. Jó, ha egy adott problémához keresünk megoldásokat, és aztán a megoldáshoz kapcsolunk vagy teremtünk valamilyen esztétikát. Mi is ezt képviseljük az egyedi gyártásban.

 

Az elmúlt időben két trend halad egymás mellett. Egyre látványosabb a technológia fejlődése, a mesterséges intelligencia térhódítása, miközben egyre többen fogalmazzák meg a természet felé fordulás igényét is. Mindez milyen hatást gyakorol a munkátokra?

Nagyon résen kell lenni, figyelni kell a rapid technológiai változásokat, az új igényeket, mert itt már nem csak társadalmi felelősségről van szó. Azt is figyelembe kell venni, hogy vannak olyan új trendek, amelyek bizonyos lobbiérdekeket szolgálnak. Nagyon jól kell tudni szűrni azt, hogy mi a valóság, mi a jövő, mi a jelen és mi hol vagyunk mindebben. Mindig képben kell lennünk, fenntarthatósági szemmel is vizsgálni kell a dolgokat, globálisan is tájékozottaknak kell lennünk, és az üzleti vonal erejét is meg kell tudnunk állapítani. Bármilyen nagy erővel is hódít egy-egy trend, vannak olyan értékek, anyagok, eljárások, amelyek már több száz éve bizonyítanak; ezeket nem érdemes azonnal kihajítani az ablakon. Az egész világ egy tesztlabor, előre és hátra is figyelni kell. A megoldás mindig a mostban van.

 

Milyen kérdéskörök foglalkoztatnak benneteket mostanában a szakterületeteken?

Minket a csapatszellem, a kutatás, az innováció, az értékteremtés hajt, illetve a hazai kapcsolódási pontok és a nemzetközi lehetőségeink foglalkoztatnak, de ha mélyebbre ásunk, és valami kézzelfogható dologra gondolunk, akkor például a kinetika területe is olyasmi, ami nagyon érdekel bennünket. Mi eleve folyamatos anyag- és technológiakutatásban vagyunk, sokszor úgy tekintünk magunkra, mint egy laborra. Most épp a kinetika van a figyelmünk középpontjában, de érdekes módon a hagyományos vagy már elavult világítási megoldások újragondolása is napirenden van.

 

Tavaly a minusplusszal és a maformmal közösen virtuális kiállításra invitáltátok a Nyitott Stúdiók program látogatóit. Idén mivel várjátok az érdeklődőket?

A tavalyi virtuális térből most a valóságba invitáljuk az érdeklődőket. Egy ízig-vérig indusztriális műhelytúrával készülünk, ahol a régi és új eljárásokról, prototípusokról és izgalmas világítótest-fejlesztéseinkről lehet valódi kulisszatitkokat megtudni. Maga a műhely mint tér már önmagában nagyon érdekes, mivel egy régi kocsiszín hangárjában vagyunk, amely nemcsak monumentális, de hangulatos is. Várunk mindenkit, akit érdekel a fény és a világítótestek sokszínű világa.

fotókredit: Mohai Balázs