Rejka Erika egyszerre határozza meg magát keramikus művészként, keramikus designerként és tanárként. Mivel az egyik területen szerzett tapasztalatait beépíti a másik gyakorlásába, nem tesz különbséget vagy állít fel sorrendet. Számára a porcelán, a kerámia az alap, mert ezerarcúnak, kortalannak és meglepetésekkel telinek tartja. Ha akarja szobrászat, ha akarja festészet, de ugyanúgy képes építészeti, formatervezési és designkihívásokra is válaszolni. Rejka Erikával a Budapest Design Week jubileumi éve kapcsán beszélgettünk.
Visszatérő résztvevője vagy a BDW Nyitott Stúdiók programjának. Miben látod a rendezvény jelentőségét?
Fontosnak tartom, hogy részt vehetek a programon. Örömteli, hogy mindig sok fontos információ cserél gazdát a designhét eseményein.
Idén húszéves a BDW, így immár két évtizede ünnepeljük közösen a magyar designt. Hogyan látod a hazai kreatívipar múltját és jelenét?
Úgy gondolom, hogy a hazai design jobb lett, mint korábban volt, az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a magyar tervezőkre.
A technológia fejlődése, a mesterséges intelligencia térhódítása egyre gyorsabban halad, míg megfigyelhető a természet felé fordulás igénye is. Milyen hatással van ez a két jelentős tendencia a tervezési gyakorlatodra?
Az új technológiák alkalmazása a kerámia formai lehetőségeit is kitágítja, erre számos magas színvonalú magyar és külföldi példát hozhatunk. Lecsengeni látszik az első, formai túlzásokkal teli kísérletezés, újra a kerámia anyaga van a középpontban, ami izgalmas, de mégis kivitelezhető új formai megoldásokat hoz be a szakmába. Emellett a természetközeliség, a tiszta, natúr anyagok és mázak használata is egyre népszerűbb.
Milyen témakörök foglalkoztatnak mostanában a szakterületeden?
A használati tárgyakkal párhuzamosan ismét az ékszerek, valamint a porcelánöntési technológiákban rejlő lehetőségek kerültek előtérbe a munkámban. Craft- és designjelleget ötvöző sorozatokat készítek. Megvizsgálom az általam alkalmazott gyártási technológia hibáit (melyek ellen mindig küzdeni szoktunk), majd ezeket a „hibákat” tudatosan próbálom létrehozni és alkalmazni. Nehéz tudatosan hibázni és hagyni, hogy véletlen és nem várt eredmények jöjjenek létre, de épp ezért nagy kihívás ezzel kísérletezni.
Az elmúlt években már csatlakoztál a Nyitott Stúdiók programjához. A workshopodon testközelből ismerhették meg az érdeklődők a porcelánt. Idén mivel veszel részt a BDW programján?
A Porcelán Design/Art című prezentációval készülök a Nyitott Stúdiók programjára. Előadásomban arra a kérdésre keresem a választ, hogy milyen különféle módokon tekinthetünk a porcelánra, miként határozhatjuk meg azt. Ígérem, hogy az esemény végére minderre fény derül.
Az interjút Molnár Zsuzsanna készítette.
fotókredit: Mohai Balázs
fotókredit: Mohai Balázs