Akkor és most – Nyitott Stúdiók20: S39 Hybrid Design, Baróthy Anna

2023.10.13. 15:32

Az S39 Hybrid Design az építészet, a design és a konceptuális művészet eszközeit egyidejűleg alkalmazó tervezőstúdió. Építészeti környezetbe illeszkedő komplex művészeti tervezéssel és a tervek teljes körű megvalósításával foglalkozik. A stúdió portfólióját speciális homlokzatok, komplex külső- és belsőépítészeti designmunkák, művészetcentrikus közterek, urbanisztikai projektek, építészeti léptékű objektek és szobrászati felületek alkotják. Az S39 Hybrid Design alapítójával, vezető tervezőjével, Baróthy Annával a Budapest Design Week jubileumi éve kapcsán beszélgettünk.

Visszatérő résztvevője vagy a BDW Nyitott Stúdiók programjának. Mit jelent számodra az eseménysorozat?

Az elmúlt húsz évben a BDW mondhatni rutinná vált az S39 HD számára. Minden évben várjuk, készülünk rá, és a többi stúdió programját is érdeklődéssel figyeljük. Évközben ritkán jut idő arra, hogy más tervezőkkel találkozzunk, és akár hosszabban beszélgessünk, eszmét cseréljünk, a fesztivál idején viszont mindig van lehetőségünk pótolni ezeket az alkalmakat. Jó élmény belesni mások stúdiójába és megismerni a többiek munkamódszerét. Annak is mindig örülünk, amikor lehetőségünk nyílik programot szervezni, és hozzánk látogat el a szakma, illetve a design iránt érdeklődő közönség, ahogy ez most is lesz.

 

Idén húszéves a BDW, így immár két évtizede ünnepeljük közösen a magyar designt. Hogyan látod a hazai kreatívipar múltját és jelenét?

Azért is izgalmas számomra a 20. évforduló, mert magam is húsz éve vagyok a pályán. 2002-ben végeztem az egyetemen, a pályakezdésemhez pedig sokat adott a BDW, de ekkortájt indult a WAMP is, szóval több olyan rendezvény jött létre a 2000-es években, amely hozzájárult a kreatívszakma láthatóságának növeléséhez. Emlékszem, mekkora élmény volt először pályázni és bekerülni a designfesztivál programjába. Sokat jelentett, hogy együttműködtem Majcher Barbarával, a Formatervezési Tanács munkatársával és Osvárt Judittal, aki hosszú évekig volt kurátora az eseménynek, ma pedig Koós Daniella kurátor jelenti számomra a fix bázist a BDW-s programok szervezése során. A programsorozat számomra új utakat nyitott és új lehetőségeket biztosított az egyetem utáni években, ma pedig egyfajta szakmai szerepvállalást jelent a részvétel. Fontosnak tartom az évente megrendezett designfesztivált, leginkább a szakmai párbeszéd fenntartása szempontjából.

Ami az elmúlt húsz évet illeti, sok minden változott. Korábban arra volt lehetősége egy frissen végzett designernek, hogy gyárban helyezkedjen el tervezőként, mondjuk Herenden vagy Ajkán. A vállalkozásalapú jelenlét, a brandek tudatos életre hívása a 2000-es években indult el, majd idővel hangsúlyossá vált, amihez a startupkultúra is csatlakozott. Akárhogy is hívjuk, komplex dolog egyszerre designernek és cégvezetőnek lenni, a családról pedig még nem is beszéltünk. A versenyszféra sok kihívás elé állít bennünket, de ilyen a „popszakma”.

 

A húszéves fennállás ünneplése mellett az idei BDW a jövő kutatásának témájára is fókuszál. Mit gondolsz, miként formál(hat)ja a design a jövőt?

Meglátásom szerint a design a kultúra része. Mindegy, hogy ezt népművészetnek hívjuk, IKEA-nak, gyári környezetben létrejött terméknek vagy egy brand által megalkotott tárgynak. Nem tudok úgy gondolkodni a designról mint a kultúrától különálló vagy arról leszakadt területről. Hogy miként formálja a design a jövőt? Ahogy a levegő a lélegzést.

 

A technológia fejlődése, a mesterséges intelligencia térhódítása egyre gyorsabban halad, míg megfigyelhető a természet felé fordulás igénye is. Ez a két meghatározó tendencia milyen hatást gyakorol a munkádra?

Ha nyitottak és érdeklődők vagyunk, akkor bármi szélesítheti a palettánkat, növelheti a horizontunkat. Ez a szemlélet egyfajta szabadságot is ad nekem, de a tudatosságomat is erősíti. A kézművesség hagyományos tapasztalata és a high-tech technológiák adta lehetőségek számomra egyidejűleg jelentenek izgalmas terepet. Folyamatosan követjük és alkalmazzuk a fejlődő technológia adta lehetőségeket, de úgy gondolom, hogy digitalizált világunkban speciális tudássá vált, hogy az anyaggal is magabiztosan tudunk bánni. Ezt a két területet igyekszünk elegyíteni a munkánk során, az adott projekt sajátosságaitól függően. Mindez a kezdetek óta alapja a cégkultúránknak. Úgy gondolom, hogy az MI akkor lesz igazán sikeres és akkor fog integrálódni a kultúránkba, ha a meglévő tudásra, a meglévő hagyományokra épít. Fontos, hogy ne szakadjon meg a tapasztalatok átadása, hogy ne szakadjunk el a meglévő tudásbázisunktól. Egyébként „magányos” területté válna a mesterséges intelligencia. Ezzel együtt azt gondolom, hogy meg fogja találni a helyét az eszköztárunkban, ahogy egykor az internettel vagy a rádióhullámokkal is történt.

 

A design terén milyen kérdések foglalkoztatnak mostanában?

Alapvetően az foglalkoztat nap mint nap, hogy miként tudom a céges működést rugalmasan kezelni a változó piaci környezetben. Folyamatosan figyelem a különböző gazdasági helyzetek mozgását, a jelenlegi válság alakulását. Ügyvezetőként nemcsak az a dolgom, hogy ügyesen tervezzek, a cég sikeres működtetése is feladatom, hiszen felelősséggel tartozom a munkatársaimért. Mindennek fényében azon gondolkodom, hogy miként kell reagálnunk a változásokra, milyen eszközökkel biztosítsuk a rugalmasságunkat a piacon. A projektalapú munkáink mellett nagy hangsúlyt fektetünk a termékeink fejlesztésére is, ezek mind különböző piacokat céloznak meg. Igyekszünk adaptívan igazodni a piac változásaihoz. Azt gondolom, hogy jelen pillanatban ez egy nagyon fontos képesség.

 

Idén nyáron már találkozhattunk veled egy BDW által szervezett kerekasztal-beszélgetésen, melynek keretében vállalkozónők cseréltek eszmét arról, milyen jövőkép áll előttük. Az októberi Nyitott Stúdiók rendezvényen mivel várod az érdeklődőket?

Több programmal is készülünk. Irodánk tervezte a Hard Rock Hotel Budapest karakterisztikus rézhomlokzatát, így a szállodába szervezünk egy épületsétát, ahol a tulajdonossal, Erdei Bálinttal, építész kollégámmal, Pozna Anitával és az érdeklődőkkel olyan kérdésekről beszélgetünk, mint hogy miként zajlik egy szálloda építészeti designfelületeinek tervezése és kivitelezése, mi a designer szerepe egy nagy léptékű funkcionális felület kialakítása során, vagy hogy egyáltalán mi a design funkciója egy építészeti tervezési folyamatban. Emellett az S39 Hybrid Design stúdiójának ajtaját is megnyitjuk, és betondesign workshoppal várjuk azokat, akik szívesen elkészítenék saját designtárgyukat. A jubileumi BDW keretében a Designpályán 20 című kerekasztal-beszélgetésen is részt veszek.

Az interjút Molnár Zsuzsanna készítette.

fotókredit: Mohai Balázs

fotókredit: Mohai Balázs