Akkor és most – Nyitott Stúdiók20: Tomcsanyi

2023.09.30. 10:42

A TOMCSANYI hazánk egyik legjelentősebb és legsikeresebb slow fashion női ruházati divatmárkája. A márkát alapító Tomcsányi Dóri a kollekciók tervezésekor a divatirányzatok követése helyett saját inspirációiból táplálkozik. Az első tíz évben a kelet-európai posztszocialista kollektív emlékezet inspirálta, idei őszi kollekciója viszont már a nemzeti, népi mintákon és szimbolikus elemeken keresztül megnyilvánuló magyar identitásra reflektál. Dóri a saját kollekciói tervezése és a brand menedzselése mellett társtulajdonos a szintén általa indított The Garden Studio and Caféban, amely magyar tervezői márkákat kínáló üzlet és egyben kávézó is Budapest belvárosában. A Budapest Design Week jubileumi éve kapcsán beszélgettünk vele.

Az elmúlt években már találkozhatott veled a design iránt érdeklődő közönség a BDW programjában. Mit jelent számodra az eseménysorozat?

A Budapest Design Week a hazai design legrangosabb eseménye, amelyen a pályakezdő tervezőktől kezdve a legnevesebb márkák képviselőiig szinte mindenki jelen van. Ez egy nagyon pezsgő és inspiráló időszak, hiszen sokszor a saját elefántcsonttornyunkba zárva dolgozunk, de ilyenkor egy kicsit mindenki betekintést enged a saját világába, így jobban megismerhetjük a tervezési és gyártási folyamatokat. Ekkor adják át a Magyar Formatervezési Díjat is, amelyet annak idején pályakezdőként én is elnyertem, két alkalommal pedig a díj odaítéléséről döntő zsűri tagja is voltam. Számomra ez az egyik legizgalmasabb pillanat, hiszen ilyenkor látszik, hogy mennyire erős itthon a designszakma, és milyen sokat jelent, hogy nemzetközileg elismert szakemberekkel vagyunk körülvéve.

 

Húszéves a BDW, így immár két évtizede ünnepeljük közösen a magyar designt. Ez lehetőséget nyújt a visszatekintésre, számvetésre. Milyennek látod a hazai kreatívipar múltját és jelenlegi helyzetét?

Úgy gondolom, hogy a kreatívipar rengeteget változott. A MOME Design Intézetének oktatójaként figyelemmel követem a hallgatók pályáját, és közvetlen közelről látom a sikereiket. Ma már nagyon sok módja van a nemzetközi érvényesülésnek. Az itthoni háttér is nagyon sokat erősödött a világszínvonalú, minőségi designoktatásnak és az itt dolgozó neves szakembereknek köszönhetően.

 

A húszéves fennállás ünneplése mellett az idei BDW a jövő kutatásának témájára is fókuszál. Mit gondolsz, miként formál(hat)ja a design a jövőt?

A design mindig is a jövőt formálta, bár amennyire hiszek a digitális jövőben, pont annyira hiszek a tradicionális, kézműves technikákban is. Számomra ennek a kettőnek az egysége jelenti a jövő designját.

 

A technológia fejlődése, a mesterséges intelligencia térhódítása egyre látványosabb, de egyre határozottabban megjelenik a természet felé fordulás igénye is. Ez a két meghatározó tendencia milyen hatást gyakorol a munkádra?

Az MI térhódítását érdeklődéssel figyelem, de én inkább azok közé tartozom, akik a természet felé fordulnak. Azt hiszem, hogy mindig is a tradicionális, kézműves technikák fognak igazán vonzani, bár a modern technológia megfelelő igénybevételéről sem érdemes lemondani. Hiszek a kettő együttes használatában, azonban már azt is látom, hogy pont az MI használata miatt még fontosabbá válik a kiváló designerek képzése, hiszen gondolkodásban, kreativitásban a mesterséges intelligencia soha nem lesz képes pótolni a jó szakembereket. A tervezői érzékenység, a hagyományok újraértelmezése és a kreatív problémamegoldás sosem lesz igazán pótolható mesterséges intelligenciával.

 

Milyen témakörök foglalkoztatnak mostanában a munkádban?

Jelenleg leginkább az foglalkoztat, miként jelenhet meg a magyar identitás a divatban és a textiltervezésben. Érdekel, hogyan lehet a tervezői identitásomat a lehető legizgalmasabb módon megfogalmazni, mindezt lokális értékekkel, de globális szemüvegen keresztül. A legújabb kollekciómban is ezzel foglalkozom, pontosabban olyan magyar népművészeti mementókat ragadok meg és használok inspirációs forrásként, amelyek a lehető legszorosabban kapcsolódnak a saját személyes és egyben magyar identitásomhoz.

 

Nem először veszel részt a Nyitott Stúdiók programon. Idén mivel várod az érdeklődőket?

Szeretnék betekintést engedni a TOMCSANYI márka általános működésébe, megmutatni, miként készülnek a ruhák. Az alkotói folyamat minden lépését megismerhetik a látogatók a tervezéstől egészen az elkészült ruháig. Talán így ők is látni fogják, mennyi munkát is jelent egy ruha elkészítése, és milyen kulturális és emberi értéket rejt magában egy-egy TOMCSANYI ruhadarab.

 

fotókredit: Mohai Balázs