Szerteágazó design – A Budapest Design Week jubileumi kiállítása

2023.12.13. 10:07

A kanapétól a múzeumi arculaton keresztül egy hotelépület homlokzati eleméig számos tárgyat és innovációt mutatott be az idei Budapest Design Week nyitótárlata. Már a felsorolt kiállítási tárgyak is jól szemléltetik, hogy a design milyen szerteágazó, első látásra egymástól távol eső területeket foglal magába. A jubileumi esemény kiállítása az elmúlt húsz év designeseményeiből nyújtott válogatást, minden évből egy-egy innovációt, tárgyat, arculatot, eseményt kiemelve.

A Budapest Design Week húsz éve a főváros legrangosabb designeseménye. Az előadások, kerekasztal-beszélgetések, a Nyitott Stúdiók program mellett minden BDW-n kiemelt hangsúlyt kap az a kiállítás, mely átfogó képet nyújt az adott év designteljesítményeiről. Idén az eseménysorozat kurátora, Koós Daniella nem kizárólag 2023 eredményeire fókuszált, hanem egyfajta „időkapszulát” hozott létre: az elmúlt két évtized kiemelkedő alkotásaiból állította össze a kiállítási anyagot. Ennek eredményeként a látogatók előtt feltárultak a hazai design különböző történeti és esztétikai kontextusai.

A hosszú időszakot felölelő és bemutató válogatáson túl a fesztivál két évtizedének összegzését segítette az a Kárpáti Tibor által illusztrált infografika, melyen a számok és egyéb adatok rávilágítottak a BDW társadalmi szerepének és a design gazdaságfejlesztő erejének jelentőségére, és emellett felvillantotta a 20. évébe lépő fesztivál legfontosabb állomásait, eseményeit, partnereit is.

A látogatók ily módon feleleveníthették, mi került az elmúlt hosszú évek során a BDW fókuszába, például a slow design, a design anatomy, a körforgásos gazdaság vagy a home sweet home témája, de azt is áttekinthették, mely nemzetközi sztárdesignerek voltak az eseménysor vendégei. Az elmúlt években többek között Ineke Hans, Benjamin Hubert, Marc Venot és Benedetta Tagliabue is ellátogatott a budapesti fesztiválra.

Bár az adatok és az emlékek nosztalgiát ébreszthettek azokban, akik már sokadjára vettek részt a designhéten, a tárlat középpontjában mégsem ez, hanem a kiállított tárgyak álltak. Koós Daniella koncepciója alapján 2004-től napjainkig minden évből egy-egy jelentős designteljesítmény került a Néprajzi Múzeum kiállítóterébe. Az első évet a Padár Krisztián által tervezett Tisza cipő képviselte, míg az ideit Horák Debóra Organic vázája. De ugyanígy megtekinthettük a koronavírus terjedését gátló, Miklósi Ádám által 2020-ban tervezett arcpajzsot. Merényi Zita és Szalkai Dániel ruhakollekciója révén olyan társadalmilag érzékeny témák is megjelentek, mint a mindennapos segítség, támogatás az autizmussal élők számára. Látható volt a tárlaton az S39 Hybrid Design által a Lánchíd 19 Hotel számára tervezett üveghomlokzati elem, de Hevesi Annabella Lantos Ferenc festőművész munkásságára reflektáló bútorcsaládja is.

A kiállítás remekül szemléltette, hogy a fesztivál immár húsz éve milyen jelentős ösztönzője a hazai kreatívipar fejlődésének. A BDW mára már igazodási pont a design területén nemcsak a szakmabeliek, hanem a szélesebb közönség számára is, és ami talán a legfontosabb: hidat is képez a designerek és a laikusok között.

A kiállítás kurátora Koós Daniella DLA volt.

A kiállítás installációját a Medence Csoport tervezte és kivitelezte, grafikai terve Bárdy Anna munkája, az információs grafikát Kárpáti Tibor készítette.

A Budapest Design Week fesztivál nyitókiállítása a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala finanszírozásában, a Magyar Formatervezési Tanács szervezésében valósult meg.

A nyitótárlattal egy térben a Magyar Formatervezési Díj, valamint a Design Management Díj elismertjeinek kiállítása is megtekinthető volt.

fotókredit: Mohai Balázs